søndag 16. mai 2010

Lesevaner

Som leser er jeg: Nokså glupsk. Har alltid mange bøker på vent som jeg vil lese.

Som blogger er jeg: Erfaren, men har ikke samme tid og lyst til å skrive "perfekte" innlegg som jeg hadde i tidligere i blogger.

Sist leste bok: Et annet liv av Per Olov Enqvist.

Sist kjøpte bok/bøker: Reif Larsen: T.S. Spivets utvalgte verker, fikk (eh, kjøpte) i Epp-bokklubben.

Favorittforfatter: Karl Ove Knausgård, Carl Frode Tiller, Trude Marstein, John Steinbeck, Barbara Gowdy, Wally Lamb, Jon Fosse, Barbara Kingsolver, Audrey Niffenegger, Jon Fosse, Sofi Oksanen.

Jeg leser alt av: Knausgård, Tiller, Lamb, Niffenegger, Oksanen - i allefall.

Jeg leser helst ikke (genre/forfatter): Hardkokt krim og science fiction har jeg litt vanskelig for. Og de alt for tunge klassikerne. Og bøker som fokusere i for liten grad på mennesker, men heller på feks politikk eller historiens gang.

I hylla for faglitteratur leter jeg etter: Populærvitenskap, populærpsykologi, bøker om positiv psykologi, samliv og terapi. Og bøker om skriving.

I tillegg til norsk leser jeg gjerne: Engelsk.

Øverst i min å-lese-stabel ligger akkurat nå: T.S. Spivets utvalgte verker av Reif Larsen. Og Tokyo av Mo Hayder.

Øverst på min bok-ønkeliste akkurat nå: Ny Knausgård-bok. Og ny Tiller-bok, kommer det snart? Ønsker meg også Jette Kaaberbøls nyeste bok.

På antikvariater leter jeg etter: Er aldri i antikvariater jeg, må jeg innrømme. Har ikke noe prinsipielt i mot det, jeg bare hører om og får lyst til å lese så mange av de nye bøkene...

6 kommentarer:

  1. Fin oppsummering, Marianne :) Jeg venter forresten også spent på om det kommer ei ny bok av Tiller!

    SvarSlett
  2. Du kan glede deg både til T.S Spivet og Mo Hayder. Men Tokyo er en ganske skummel, svart og til dels detaljert grotesk krim/thriller. Håper det ikke gjør noe, selv om du sier at du ikke liker hardkokt krim? Det var en av de beste bøkene jeg leste i fjor.

    SvarSlett
  3. Jeg har også vært veldig svak for Steinbeck, men det er lenge siden sist jeg leste noe av han. Har lyst til å lese Øst for Eden igjen, men det er jo så mye annet jeg skulle ha lest også!

    Fin liste! :)

    SvarSlett
  4. Hei igjen:) Jeg gitt deg en pris fordi jeg liker bloggen din! Sjekk ut bloggen min for mer info.

    SvarSlett
  5. Øst for Eden er nok den boka jeg liker best av Steinbeck (av dem jeg har lest), så det skjønner jeg godt at du vil, mbfjord. Vil det egentlig litt selv og men har jo alt for mye annet nytt og spennende å lese... :)

    Beatelill: Takk, det var veldig koselig å få!

    SvarSlett
  6. Bokdama: Litt skummelt gris er greit men det jeg ikke liker med hardkokt krim er sånn "tøffe politimenn" a la James Ellroy. Prøvde å lese en av han en gang fordi min mann liker han så godt, men det slo ikke an hos meg nei.

    SvarSlett