lørdag 20. februar 2010

Junot: Díaz: Oscar Waos korte, makeløse liv

Nok en søramerikansk bok: Junot Díaz: Oscar Waos korte, makeløse liv. Denne fikk jeg i bokklubben Epp, hadde nok aldri lest den ellers, for jeg har ikke sett noe omtaler av den i avisene og finner knapt noe når jeg googler nå. Ikke har jeg sett den i butikkene heller.

Oscar Wao er en feit, dominikansk nerd med sosial angst. Nesten ingen venner og han har heller ikke hell på kjærestefronten. Han har vokst opp i en familie som i følge forfatterstemmen er rammet av en fuku, en slags forbannelse. For å vise dette får vi også høre historiene til både moren, mormoren og søsteren, og det er heller ikke noe solskinnshistorier. Familiens historie er vevd sammen med Den Dominikanske Republikks politiske historie (den er heller ikke spesielt lystig). Og alt går dårlig på grunn av denne fukuen, sies det. Tja, jeg vet ikke jeg. Men jeg liker historien og den er snerten skrevet i en litt "sør-amerikansk" stil. Det som er litt morsomt er at Oscar er ihuga fan av Tolkien og veldig mange bilder og metaforer er hentet fra Ringenes herre og forsåvidt også andre typisk nerdebøker/filmer (jeg tok nok ikke alle disse referansene). Det blir en litt snål kombinasjon av Mordor og La Inca. Boka bruker også mye noter, men jeg må innrømme at noen av disse ble litt for snirklete for meg og jeg leste ikke alle like nøye.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar