onsdag 19. august 2009

James Bell: Plot & structure

Jeg har litt dilla på bøker om skriving for tida, og derfor har jeg blant annet kjøpt de fire bøkene jeg har funnet i serien "Write great fiction". Dette er rene "oppskriftsbøker" i ulike sider ved å skrive. De andre heter "Dialogue", "Description and setting" og "Characters, emotion and viewpoint". Ser nå at det finnes en Revision and self-editing i serien også, den har jeg ikke skaffet meg. Ennå...

Vel, jeg begynte med denne om plot og struktur. Boka er praktisk rettet og viser hvordan en kan bygge opp historier slik at de blir spennende å følge med på. Det er helt klart ikke det eneste viktige for en god roman, men jeg tror at det å være litt bevisst på dette gjør skrivingen lettere. Jeg tror også det å vite om en del teknikker gjør at en kan få mer ut av bøkene en leser. Jeg driver nå og gjenleser deler av et par av mine heltebøker "Ute av verden" av Karl Ove Knausgård og "Innsirkling" av Carl Frode Tiller spesielt for å se etter hvordan disse bøkene er bygget opp og for å se om jeg kjenner igjen begrepene og triksene det snakkes om i "Plot & structure". Veldig interessant, lærerikt og en smule nerdete.

"Plot & structure" er i allefall lettlest, viser med eksempler hvordan en kan gjøre ting og jeg syntes den gir nyttige innfallsvinkler når det gjelder nettopp plot og struktur. Boka anbefales for den som skriver selv eller som liker å lese om slikt - for andre blir den nok litt irrelevant. Det er litt amerikanske tilstander og litt vel mange eksempler fra typiske spenningsbøker, men jeg mener det han skriver om kan være relevant også for skjønnlitteratur. Ikke slik at en må bruke alt i denne boka i alle historier om det skal bli noe fornuftig ut av det - men det er nyttig å i allefall vite om det, så kan en være bevisst på hva en holder på med når en skriver.

4 kommentarer:

  1. Dette hørtes interessant ut :)

    SvarSlett
  2. Bare en liten smule nerdete, håper jeg. Jeg liker også å lese om skriving. Selvom jeg ikke har noen forfatterspire inni meg. jo mer jeg leser jo mer spennende er det å lese om skriving. I alle fall - jeg skjønner deg. :)

    SvarSlett
  3. Denne boka er mer enn "oppskrift" enn en bok om opplevelsen av å skrive altså. Jeg tror nok ikke jeg ville ha lest denne boka om jeg ikke ville skrive selv. Likevel tror jeg man kan bli en mer bevisst leser av den, og kanskje få mer ut av andre bøker man leser.

    SvarSlett
  4. Gleder meg til å følge med på bokbloggturnéen selv om jeg ikke skal være med selv :)

    SvarSlett