tirsdag 28. juli 2009

Vinduet, nr 2/09

Jeg er ikke særlig vel bevandret i litteraturbladenes verden, men for noen uker siden kjøpte jeg meg Vinduet. Dette nummeret er viet barnelitteratur. Det handler om nostalgisk barnelitteratur, ny barnelitteratur og hvordan barnelitteratur er med på å sette i gang og forme oss som lesere. Veldig spennende synes jeg. De kritiserer at barnebøker er så oversett og lite anerkjent i Norge i dag. Det lages faktisk masse litteratur, feks billedbøker, som passer både for både barn og voksne. Vi har jo to små på 1 og 2 år og hittil har det gått mye i Ludde, Tassen, Emma og Thomas, Lillesøster (egentlig alt av Kari Grossman), Nysgjerrige Nils, Beibi, diverse dyrebøker, pekebøker etc etc. Mye klassiske serier for de minste. Helt ok det altså. Med en 2åring som er vel fremme for alderen når det gjelder bøker, og gjerne leser bøker både alene og sammen med oss, så blir det stadig mer å utforske. Har allerede kjøpt inn en bok av Stian Hole, som jeg likte veldig godt. Unbrakomonsteret av Ingvild Rishøi og Inga Sætre syntes jeg også var veldig morsom. Det blir mer av dette fremover - skal ha flere av Stian Hole, Eg kan ikkje sove no av Øyvind Torseter og Stein Erik Lunde, Snill av Svein Nyhus og Gro Dahle. Astrid Lindgren og Tove Janssons bøker skal jeg også sjekke ut om har tålt tidens tann (og det tror jeg). Tror derimot jeg hopper over Vestly, den tror jeg nemlig ikke gjorde det.

Vinduet var i allefall veldig bra, og de har fått seg en ny abonnent!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar