mandag 27. juli 2009

Tove Nilsen: Skrivefest


Søkte på bøker om skriving på en eller annen nettbokhandel her for noen uker siden og da kom Skrivefest av Tove Nilsen opp. Jeg plukket den med meg i handlekurven uten å tenke så mye over det. Nå i ferien var jeg syk og brukte noen timer på denne en dag jeg uansett lå i sofaen. Jeg har ikke noe spesielt forhold til Tove Nilsen egentlig. Jeg har lest "skyskraperbøkene" hennes, og husker at jeg likte dem godt da jeg leste dem (da var jeg rundt 15-16 tenker jeg). Er rimelig nøytral og vennlig innstilt til forfatteren, men ikke noe mer enn det heller. Dette står ved lag også etter å ha lest denne boka. Nilsen skriver om ulike perioder av sitt lese- og skriveliv og hvordan hun ble påvirket av eller lot seg inspirere av noen forfattere som var viktige for henne. Det er interessant å se hvordan forfattere inspirerer hverandre og det er spennende å se at det en skriver har av stoff å ta av er noe som kan inspireres frem av andre forfattere. Det handler ikke om å stjele fra hverandre, men å lære og å finne måter å se det en selv er opptatt av som kan forløses gjennom skriving. Spennende! Fikk også lyst til å skrive min egen "leserhistorie"/"skriverhistorie" også. Men ellers var ikke denne boka noen høydare som slukte meg gjennom sidene og fikk meg til å sulte etter mer da den var ferdig. Da den var ferdig var det helt greit, liksom.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar