tirsdag 7. juli 2009

Guro Øiestad: Selvfølelsen

For tida har jeg skikkelig flyt på populariserte mindfulness-inspirerte bøker på norsk. Mindfulness er en av de nye hippe begrepene innenfor psykologi for tida, og blir oversatt til noe sånt som Oppmerksomt nærvær. Ideen er at vi har så altfor lett for å være alle andre steder enn akkurat her, akkurat nå - vi tenker på hva vi skal ha til middag, hvordan ungene har det i barnehagen, hva vi skal gjøre i ferien, hvordan vi skal få ordnet opp i diverse problemer her og der. Det er samfunnsutviklingen vår som har gjort det slik tror jeg, vi må faktisk planlegge og tenke fremover for å rekke over alt det er meninga at vi skal, og vi har en rekke forventninger til oss selv om hva vi vil ha ut av livene våre som gjør at vi lett blir opphengte i slike tanker. Mindfulness/oppmerksomt nærvær (jeg merker at jeg ikke helt liker den norske oversettelsen) går ut på å dra fokuset ned hit vi er akkurat nå, legge merke til hva som skjer rundt oss og inni oss, og å ha en aksepterende holdning der vi bare observerer og lar det gå forbi uten å gjøre noe med det. Dette er ikke noe nytt, det kommer fra østlig filosofi/buddisme/zen, men har først de siste årene blitt virkelig oppdaget av vestlige psykologer.

En kan si mye om hva mindfulness er og ikke er, men istedet for å holde et foredrag om det skal jeg fortelle at en av bøkene jeg lest som er inspirert av dette er psykolog Guro Øiestads bok Selvfølelsen. Denne boka er helt klart inspirert av mindfulness, men har også med en del elementer fra tradisjonell kognitiv terapi. Det er en selvhjelpsbok av et mer seriøst og velbegrunnet slag enn en del annet jeg har sett. Jeg har jo lest en del faglitteratur innenfor psykologi, og synes det er spennende med en del fagbegreper og teorihenvisninger, men jeg kan forstå at en ny leser kan synes at dette er en tung start. Det er litt å tygge på her, altså. Men jeg vil tro at for de aller fleste vil det absolutt være overkommerlig lesestoff. Det er ikke en masse oppgaver eller sånne slitsomme greier, og heller ikke uklart tåkesvada om å tenke positivt og å være den man er. Jeg har bare lest fort gjennom den nå, men det kan godt hende jeg leser den igjen ved en senere anledning. Det er veldig fornuftige og gode tanker som gir gjenklang hos meg i denne boka. Jeg kan jo bare kort avsløre hva Øiestad oppsummerer boken sin med.

De fire budene for sunn selvfølelse
1. bud: Vær oppmerksomt nærværende overfor deg selv
2. bud: Aksepter deg selv, den du er for øyeblikket er ditt unike utgangspunkt for videre utvikling
3. bud: Finn realistiske og tiltrekkende øvingsmål for deg selv
4. bud: Fokuser på de andre

Hele boka er en utdypning av hva hun mener med dette og hvordan man kan gjøre dette. Boka anbefales!

4 kommentarer:

  1. Så bra at Guro har skrive ei kul bok om dette! Ho hadde innføringskurs for oss på spesialistutdanninga, saman emd ein annan psykolog, det var då eg bestemte meg for å skrive bok.

    :-)

    SvarSlett
  2. Takk for en god anmeldelse. Vanligvis styrer jeg unna disse, men denen ser interessant ut. Særlig siden den tydeligvis er så faglig, samtidig som den gir konkrete innspill.

    SvarSlett
  3. Ja til flere psykologer som skriver bøker sier jeg! (og håper på at jeg kanskje kan bli en av dem en gang)

    SvarSlett
  4. Litt sent ute ser jeg - men: Ubeskjedent reklamerer jeg for en psykolog som skriver (dvs jeg) - og som i 2009 ga ut selvutviklingsboken "APE 2.0 - en liten bok om å finne tilake til seg selv" på Gyldendal Akademisk. Den har druknet i havet av urgivelser, men har den garantert kuleste forsiden i sin sjanger - og er annerledes :)

    SvarSlett