torsdag 28. mai 2009

Marta Norheim: Røff guide til samtidslitteraturen


Jeg hører på de fleste programmene av Bok i P2 via podcast. De har anmeldelser av nye og gamle bøker, og programlederne kan beskrive bøker på en måte som gjør meg engasjert og gir meg lyst til å lese bøkene de anmelder på en positiv måte. En av favorittanmelderne mine der er Marta Norheim. Hun er veldig engasjert og inspirert og jeg har funnet ut at jeg liker mange av bøkene hun anbefaler.

Derfor tenkte jeg at denne boka kunne være noe for meg. Her går hun gjennom mange nyere forfattere (debutert etter 1990, tror jeg er kriteriet), og beskriver hvordan forfatterne skriver og hva bøkene handler om. Hun går tematisk til verks og ordner forfatterne i ulike grupper avhengig av hvilke temaer de holder seg innenfor. Jeg syns det er et spennende prosjekt og det gir mange gode korte innblikk i bøker jeg tenker at kan gi meg noe. Jeg har jo også lest en god del samtidslitteratur fra før og da er det litt gøy å lese hva hun har skrevet om det for å se om vi er enige (ofte er vi det).

Men dessverre synes jeg å lese en hel bok om utgreiinger av andre bøker blir litt mye i lengden. Vet ikke helt hvordan en slik "kanon" kan gjøres på en mer spennende måte, men det blir til slutt litt kjedelig og jeg må skumme en del for å komme i mål. Men jeg har merket meg boken og når jeg en gang slipper opp for lesestoff (as if! har sikkert over 50 uleste bøker liggende på vent og det blir stadig flere) så skal jeg gå gjennom denne boka igjen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar