fredag 30. januar 2009

Merete Morken Andersen: Skriveboka


Jeg har (nesten) bare en ting å si om denne: Jeg liker den kjempegodt! Merete Morken Andersen har skrevet flere bøker, og jeg har lest to av dem - Hav av tid som jeg likte veldig godt og som var en av mine yndlingsbøker en tid, og Mandel, som var lesverdig men som jeg ikke likte fullt så godt.

Denne boka er en slags litt uformell fagbok. Skriveboka er altså en bok om å skrive, og er ment å fungere som startkabler for den som har lyst til å lære å skrive, eller som trenger litt hjelp innimellom skrivingen sin. En bok for forfattere, skuffeskribenter og dagbokskribenter faktisk. Og det siste elsker jeg. Jeg har ikke lest hele boka enda (det er en stor og veldig fin bok), men har lest litt her og der ettersom hva jeg har følt for. Og en av tingene hun skriver er at det er ikke alle skribenter, eller skrivere, som hun sier, som skal bli forfattere. Noen skriver bare for å uttrykke seg, for å bli bedre kjent med seg selv. Og det kan være en vei mot å bli forfatter også. Jeg er usikker på om jeg er noen forfattertype egentlig. Kanskje ikke. Men ideen om å skrive for å bli bedre kjent med seg selv elsker jeg. Det er nok aller mest det jeg skal. Har skrevet dagbok i årevis og fått masse ut av det. I denne boka er det en ganske stor del om handler om dette. Med tips og oppgaver man kan ta utgangspunkt i hvis man ønsker det. Andre store deler handler om de skapende kreftene (hvor alt kommer fra egentlig, hvor man kan hente inspirasjon), i tillegg til deler om poesi, fortellinger og sakprosa. Jeg er egentlig interessert i alt. På jobben går det i sakprosa, så der føler jeg at jeg har noe kompetanse, og det skal bli spennende å lese hva hun skriver om det. Ønsker også å utforske mer av det som har med poesi og fortellinger å gjøre. Og med en såpass stor del om mitt "spesialområde" som er dette om å skrive for å utforske seg selv, så er jo denne boka en skikkelig drøm for meg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar